Tunge emosjoner og misfargede briller

Vi mennesker er i stand til å oppleve veldig stort spekter av emosjoner. Alt fra glede og kjærlighet til frykt, sorg, skyldfølelse, skam som er de tyngste og mest lavvibrasjonelle av alle emosjoner. Det betyr ikke at det er noe galt med de, men de kan være ubehagelig og tung å kjenne på. Så mye at vi mennesker gjør alt for å distrahere oss fra å føle de.

Hvis vi har lenge hold ved frykt, sorg, skyldfølelse eller skam (eller flere samtidig) og ikke har sett på de og bearbeidet de, kan de danne misfarging på våre «briller» vi ser verden og oss selv gjennom. Det er ikke alltid like lett å legge merke til hva våre briller er laget av spesielt hvis vi har vokst opp med mye frykt, sorg, skyldfølelse eller skam. De kunne blitt så vanlige og standar for oss, fordi vi har alltid sett verden, hendelser i livet og oss selv fra dette perspektivet-gjennom misfargede briller.

Føler du til tider at noe tungt kommer over deg eller er alltid der, tyder det på at dine briller er misfarget av noe som ikke trenger å være der mer. Den tyngden er et hint om at du holder ved noe gammelt som ikke tjener deg vel mer. Det har muligens samlet seg så mye skyldfølelse, frykt, sorg og skam i løpet av årenes løp. Så mange historier vi forteller til oss selv. Så mange argumenter for hvorfor vi ikke kan eller bør gi slipp på våre historier som holder oss tunge og nede.

Vi kan holde ved frykt for å ha følelse av kontroll og for sikkerhetsskyld.

Vi kan holde ved sorg fordi vi har mistet noen eller noe eller lengter etter noe som burde være der. Fordi vi tror at vi ville ha det bedre med de eller det vi har mistet eller aldri har fått.

Vi kan holde ved skyldfølelse fordi vi ble opplært til det av andre, samfunn, religion osv., eller fordi vi tror at det vil gi oss tilgivelse for det vi har gjort eller ikke har gjort (som er også et opplært konsept). Skyldfølelse er en del av vårt emosjonelt kompass, den er bare ment å vise oss at vi har gått over en grense. Det er meningen å gi med en gang slipp på den etter at vi har forstått en bestemt grense.

 Vi kan holde ved skam fordi vi har opplevd dypt ydmykende hendelse(r) som vi fortsatt identifiserer oss med.

De fleste av oss kan ikke skru av noen av de overnevnte emosjoner over natten og bli ferdig med de.

I de fleste tilfeller trenger vi å anerkjenne at vi holder ved skam, skyldfølelse, sorg eller frykt. Det vi føler er ekte for oss og vi fortjener å gi oss selv oppmerksomhet. Vi trenger å bli bevisst på våre historier vi forteller til oss selv og argumenter hvorfor vi holder ved de. Fordi vi kan ikke fjerne misfargingen på våre briller uten at vi først forstår hvor den kommer fra.

Å tillate oss selv å føle og gi utløp til alt vi føler er den største gaven til oss selv.

Hva slags emosjoner holder du ved? Hva har hendt deg at du holder ved disse?

Velg en og en emosjon og skriv ned alle hendelser, historier og argumenter for hvorfor du har holdt ved disse fram til nå. Ta deg god tid og vær snill med deg selv under skriveprosessen.  Ha mot til å kjenne på dine emosjoner og følelser igjen. Ros deg selv for at du er i stand til å se på og anerkjenne de. Gi deg selv forståelse, medfølelse og kjærlighet for alt du har gått gjennom. Er det noen historier, argumenter, tanker og emosjoner du er klar til å gi slipp på?

Uansett om du er klar eller ikke har du gjort deg selv et stort tjeneste ved å bli bevisst på de. Fordi det du er klar over er klart til forandring.  Husk at du har gjort en god jobb og forandringen kan skje automatisk når du minst venter det.

 

Få spennende tips, artikler og tilbud sendt til din postkasse

Meld deg på GRATIS nyhetsbrev.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Jeg deler aldri din e-postadresse med andre. Du kan melde deg av når som helst.